Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24-دبیرکل حزب الله لبنان گفت: ترس حکام عرب از بر باد رفتن جایگاه و ثروت هایشان طی هفتاد سال گذشته، باعث از دست رفتن فلسطین و نفوذ آشکار آمریکا و دخالت های آن در منطقه شده است.

«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان گفت: ترس حکام عرب از بر باد رفتن جایگاه و ثروت هایشان طی هفتاد سال گذشته، باعث از دست رفتن فلسطین و نفوذ آشکار آمریکا و دخالت های آن در منطقه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی این سخنان را چهارشنبه شب در مراسم عزاداری سالار شهیدان امام حسین (ع) در حومه جنوبی بیروت عنوان و تصریح کرد: گمان نمی کنم کسی در جهان عرب یا جهان اسلام از میان رهبران کشورها، پادشاهان و رئیسان جمهوری، نخبگان سیاسی، فرهنگی، فکری، اقتصادی و فرماندهان نظامی و هیچ کس دیگری در درون خود به روشنی، حقیقت رژیم صهیونیستی را نداند و اذعان نداشته باشد که چیزی به نام اسرائیل وجود نداشته است.

نصر الله ادامه داد، گروهک های یهودی صهیونیستی به تدریج از همه نقاط جهان آمدند و فلسطین را به اشغال خود درآورند، تعداد زیادی از ملت فلسطین را از طریق قتل عام ها، ایجاد ترس و وحشت، فریب و حیله گری، آواره و با حمایت بین المللی رژیم اشغالگر خود را برپا کردند.

مناطق زیادی از کشور فلسطین در سال 1948 از سوی صهیونیست ها با حمایت برخی کشورهای غربی از جمله انگلیس و امریکا اشغال و همچنان ادامه دارد.

نصر الله افزود: اگر با هر کدام از این افراد به صورت خصوصی بنشینیم، تاکید دارند که آمریکایی ها به حرف آنها گوش نمی دهند و به این حقیقت اعتراف خواهند کرد، همینطور اگر به سراغ عموم مردم برویم.

دبیرکل حزب الله تاکید کرد: از ابتدای مبارزه با رژیم صهیونیستی و طرح صهیونیسم، هیچ روزی مشکل، مشکل شناخت یا آگاهی نبوده است، بلکه مشکل اصلی، فداکاری و آمادگی برای یاری و مشکل موضع گیری بوده است.

نصرالله در ادامه اظهار داشت: رژیم ها، رهبران، پادشاهان، امیران، و روسای جمهوری برای تخت و منصب خود نگران هستند و به خاطر آن است که از آمریکا و انگلیس و غرب می ترسند، چرا که هر کسی که موضعی مخالف با آنها بگیرد، میلیون ها اتهام و تهمت به او می زنند و هر کاری را برای سرنگونی او می کنند.

وی تاکید کرد: ترس آن ها از تخت هایشان در طول هفتاد سال، ترس آنها از اموال، فرزندانشان و امتیازاتی که آنها را به دنیا گره می زند، باعث شده که موضع متفاوتی بگیرند.

سید مقاومت خاطر نشان کرد: همچنین امروز آمریکا به صورت آشکار و در برابر چشم جهان، در امور داخلی هر کشوری به خصوص در جهان عربی و اسلامی، دخالت می کند و برخی چیزها را رد می کند و گزینه های دیگری را تحمیل می کند، تحریم می کند، فقط در فکر منافع خود است، بی آنکه توجهی به مصلحت این ملت ها و حتی منافع همپیمانان و متحدان منطقه ای و بین المللی خود داشته باشد؛ اما همه در برابر آمریکا عاجزانه، تسلیم پذیر و ضعیف هستند، چرا که از آمریکا می ترسند، نه برای اینکه آمریکا را نمی شناسند یا از استکبارطلبی و خودبرتربینی آن خبر ندارند.

سید حسن نصرالله یادآور شد: پس از حادثه کربلا، بسیاری که به دنبال منافع دنیوی بودند، حتی به همان هم دست نیافتند و با غضب الهی و عذاب آخرت هم روبرو می شوند. پس مشکل حب دنیا، رکن قرار دادن دنیا و تعلق خاطر به آن است.

منبع: ایرنا

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۰۴۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا کشوری مثل مصر سریال «حشاشین» را ساخت؟

نشست نقد و بررسی سریال حشاسین با حضور حجت‌الاسلام مهدی فرمانیان استاد تمام دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، حجت‌الاسلام سید علی بطحایی مدیر کل پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب، فرقه‌شناس و پژوهشگر جریان‌های اسلامی و مهدی علمی دانشور استادیار ادیان شرق دانشکده ادیان و مذاهب برگزار شد.

بطحایی بحث خود را با موضوع جریان‌های فکری مصر آغاز کرد و گفت: سریال حشاشین نسل جدید را درگیر کرده است. نسل جدید بر خلاف ممانعت‌ها این سریال را دیدند. نظر کلی بنده از سریال همان ضرب المثل معروف است که گفت «بعضی‌ها کج گفتند، اما رج گفتند.» کج گفتنش با آقای دکتر فرمانیان و دانشور است و رج گفتنش با من. رج گفته یعنی برنامه و هدف دارد و کار او روی حساب است. روی جریان‌های فکری، این سریال را ارائه داده است. این سریال را در قد و قواره سریال تاریخی نبینیم بلکه این فیلم، یک نبرد جریانی است که صحنۀ آیندۀ جهان اسلام را تشکیل می‌دهد. نبرد جریان‌های فکری در این اتفاق رخ می‌دهد. به چه معنا؟ جریان شناسی جهان اسلام حوزه مغفولی است. آینده پژوهیِ آن، مغفول‌تر است و از همه مغفول تر، نبرد بین جریان‌هاست که صحنه آینده جهان اسلام را شکل می‌دهد. در مصر و تونس و مغرب و ترکیه همین گونه است. تلاقی جریان‌ها صحنه آینده جهان اسلام را می‌سنجد.

وی افزود: اسلام سنتی خیلی در تلاقی با جریانات وارد نمی‌شود و حاشیه امنی برای خود دارد. روشنفکری هم بدنه‌ی مردمی ندارد و حضور اجتماعی هم نمی‌تواند داشته باشد؛ منتها سه جریانِ اسلام سلفی با قرائت جامعی که دارد و نیز اسلام سیاسی و اسلام سکولار صحنه‌ی آینده جهان اسلام را می‌سازند که باید در حوزه آینده‌پژوهی به آن توجه کنیم تا به مشکلی برنخوریم. 

سریال حشاشین به نزاریان شام ارتباط دارد

بطحایی گفت: باید به نکته‌ای توجه شود؛ اگر توجه نکنیم، بقیه تحلیل‌ها فایده نخواهد داشت. چون بعضی می‌گفتند این سریال آمده تا ولایت فقیه یا مهدویت را بزند، اما سرحلقه این سریال این است که چرا مصر این دغدغه را داشت؟ چون نزاریان ارتباطی به مصر ندارد. نزار پس از اینکه از خلیفه نهم عزل می‌شود، مدت کوتاهی به اسکندریه مصر می‌رود و مدتی در آنجا می‌ماند. برای اینکه نشان دهد من حکومت دارم، سکه‌ای ضرب می‌کند که ظاهراً در موزه آقاخان تورنتو نگهداری می‌شود. مدت کوتاهی حکومت می‌کند و بعد لشکری می‌آید و او را می‌کشند؛ بنابراین این سریال به مصر مربوط نیست به لوئانته یا نزاریان شام ارتباط دارد و عمدۀ آن به ایران مرتبط است. مصر به خاطر مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به این سریال پرداخت. بعید هم نیست در آینده به دیگر جریان‌ها و فرقه‌ها بپردازند و ما با اسلام سیاسی‌هراسی مواجه شویم. پنج قسمت اولش است که به اسلام سیاسی برخورده است.

مصر لیدر جریان فکری جهان اسلام است

وی با طرح این سؤال که در مصر چه اتفاقاتی افتاد، گفت: باید موج‌های تاریخی مصر را یک مرور کنیم و بعد ببینیم اسلام سنتی و سایر جریان‌های فکری چه واکنشی نسبت به این موج‌ها داشتند. از ۲۲۶ سال قبل در ۱۲۱۳ قمری یا ۱۷۹۸ میلادی که ناپلئون حمله می‌کند و می‌گویند توپ‌های ناپلئون مسلمانان را بیدار کرد، تقریباً ۶ موج مصر را فرا گرفت. مصر با بقیه کشور‌های عربی تفاوت دارد. کشور‌های عربی پول دارند، اما مصر پول ندارد. 

بحطایی ادامه داد: کتابی با نام «مصر از زاویه‌ای دیگر» از خانم جمیله کدیور منتشر شده است. سفرنامه ۳۰۰ صفحه‌ای جریانات فکری را در آن بازه زمانی خوب ریشه‌کاوی کرده است. مصر مهم است. شناخت مصر مهم است. این سرزمین، لیدر جریان فکری جهان اسلام است. از ۲۲۶ سال قبل تا الان جریان اول که تاکنون ادامه دارد، محمدعلی پاشا و طهطاوی بود. کتابی با عنوان «تخلیص الابریز فی تلخیص با‌ریز» نوشته شد. یعنی پاکسازیِ آب را بیاور تا چهره مشعشع پاریس را نشان دهیم. در این کتاب اولین واکنش‌هایی که اسلام نسبت به مدرنیته و حمله ناپلئون دارد و علت عقب ماندگی اسلام را خوب تحلیل کرده است. اینها نسل اول هستند که با سخت‌افزار‌های غرب مواجه می‌شوند که چرا غرب از جهت‌های مختلف جلوتر از ما است. این جریان شکست می‌خورد.

این پژوهشگر فرقه‌ها گفت: نسل دوم امثال سید جمال است که بیداری اسلامی را مشخص می‌کند و عبدُه که اسلام انقلابی و بیداری را مطرح می‌کنند. نسل سوم، با جنگ جهانی اول مواجه می‌شود که سعد زغلول است. در این دوران بریتانیا جدا می‌شود. 

روح فرهنگیِ حاکم بر مصر را تفکرات سکولار شکل می‌دهد

وی با اشاره به اینکه از کنار نسل چهارم و پنجم سه جریان شکل می‌گیرد، افزود: یکی پان عربیسم است به سردمداری جمال عبدالناصر. او ناسیولانیست دیکته‌ای و دیکتاتوری است. دوم، حسن البناء است که در همین دوران، شکل‌گیری اسرائیل را شاهدیم. پان‌عربیسم در مصر خودش را خوب نشان می‌دهد. در کنارش طه حسین است که نباید آن را متعلق به گذشته بدانیم. دقیق‌ترین بسته‌ای که درباره سکولاریزم و لیبرالیسم در مصر ارائه می‌شود، متعلق به اوست. در کتاب‌های «فی الأدب الجاهلی»، «فی التاریخ الجاهلی» و «مستقبل الثقافة فی مصر» اندیشه خود را می‌گوید. تکلیف خودش را مدرنیته مشخص می‌کند. به جهان اسلام نسخه می‌دهد که چه قسمت‌هایی از فرهنگ غرب را بگیریم. وزیر امروزین مصر می‌گوید روح فرهنگیِ حاکم بر مصر، طه حسین است.

بطحایی گفت: الان در مصر دوئلی بین اسلام سیاسی و اسلام سکولار است. تقریباً اسلام سنتی جمع شده است. تنها یکی از مشاوران احمد الطیب گفته بود سریال حشاشین به فرقه‌گرایی منتج می‌شود. اسلام سنتی در مصر اسلام کاملاً کنترل شده است. در هر صورت الأزهر واکنش مطلوبی ندارد. اما میدان‌دار در تمام این صحنه‌ها، خالد منتصر و عکاشه است. اینها افراد تأثیرگذاری هستند. پزشک خالد در خیلی از حوزه‌ها وارد شده و سکولاریزم است. او دو سفر به آلمان و هلند می‌رود. می‌گوید واکنش‌ها را نسبت به حشاشین می‌دانم. با مسلمانان هلند که صحبت کردم، از لحاظ لهجه انتقاد کردند،، اما از نظر جریانی می‌گویند، به نظر ما بهترین فیلمی است که توانسته اسلام سیاسی و تکفیری‌ها را منکوب کند.

وی با تصریح بر اینکه خوراک این فیلم کاملاً جریان‌شناسانه است و تاریخی نبینیم، در بیان راهکار گفت:، اما چکار کنیم؟ به ذهنم می‌آید اسلام سنتی و مراجع تقلید باید سکوت کنند، همچنان که خود اسماعیلی‌ها سکوت کردند. صحبت درباره نزاریان باید متولی داشته باشد. ایران جزو تاریخش است، اما درباره حشاشین که مقداری مسئله دارد، نمی‌تواند صحبت کند. باید امثال آقاخان صحبت کنند. ما انتظار داریم وارد صحنه شود. البته آقای داریوش محمدپور از مؤسسه اسماعیلیه واکنشی داشت.

منبع: تسنیم

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • تجویز داروی خارج از فهرست کشوری ممنوع است
  • چرا کشوری مثل مصر سریال «حشاشین» را ساخت؟
  • دانشگاه شیراز آماده جذب دانشجویان اخراجی دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
  • پلیس لس‌آنجلس با تمام قوا آماده سرکوب دانشجویان معترض شد
  • پلیس لس‌آنجلس با تمام قوا خود را برای سرکوب دانشجویان آماده کرد
  • چرا فلسطین طی ۷ ماه جنگ همواره اصلی‌ترین موضوع جهانی بوده است؟
  • خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد
  • آشکار شدن فریبکاری غرب در پیچیدن نسخه‌ آزادی‌خواهی برای دیگران
  • انیس: آمریکا در قضیه فلسطین خصومت خود را با اسلام نشان داد
  • گسترش موج اعتراضات دانشجویان حامی غزه در آمریکا و جهان